rondje Europa in 6 weken

Camping life ...

Lieve allemaal,

Ik ben me bewust van mogelijk enige, lichteafgunst maar toch wil ik jullie niet ons dagelijkse beslommeringen onthouden. Vanochtend weer opgestaan met strak blauwe lucht die door de hoge grove dennen goed zichtbaar is, en minder wind. We werden gewekt door het luide 'Laura' van ons buurjongetje, die had kennelijk genoeg van slapen en wilde spelen. Paul eerst met Laura heerlijke verse broodjes gehaald, ik ondertussen het bed van Laura in orde gemaakt en de ontbijttafel gedekt. Heerlijk broodjes gegeten met een kopje koffie (Italiaanse, want onze eigen Douwe Egberts is op). Daarna is Paul de auto gaan wassen !! Ja, kan hier en was ook nodig met al dat zand. Volgend jaar wil Paul een dek voor de auto mee nemen, heeft nu door waarom veel auto's zo'n autohoes hebben. Geeft mij even de tijd om weer naar de receptie te lopen, dit keer mijn eigen laptop weer aan te koppelen, deinternetberichtjes te lezen en een nieuw verhaal te schrijven. Het is erg leuk om zo onze ervaringen op te schrijven en jullie reacties te lezen. Je schijnt er vervolgens ook een album van te kunnen maken, lijkt me ook leuk. Ik begrijp dat het weer in Ned. wat opklaart, gelukkig !

Straks gaan we lekker naar het strand, onder een parasol is het goed toeven, af en toe een duik in het water, hoewel ik gister ook enkele kwallen spotte. Daar ben ik niet zo'n held in, nooit geweest, zelfs de vissen vond ik vroeger eng en niet te spreken over de waterplanten., brrr.Kreeg daarom van mijn ouders een luchtbedje met een raampje zodat ik ze, veilig vanop het luchtbed kon bekijken. Hielp wel, vond ik zelfs mooi. Tijdens de siesta gaan we vaak ergens wat eten om zo de felste zon een beetje te ontwijken, daarna weer heerlijk zwemmen en met zand spelen (Laura in ieder geval). 's Avonds gaan we of uit eten of we koken zelf. En dan om 19.30 is het ...... Mini disco !! Daar moeten we natuurlijk naar toe. Laura is daar zo enthousiast over dat de hele camping moet weten waar zij rond 19.30 naar toe gaat. Make-up moetop en van de buurmeisjes heeft ze van die lichtgevende armbanden en kettingen gekregen. Helemaal top. Hou me hart alleen vast hoe dit gaat zo over 10 jaar

Wink

Gisteravond werd ook The Lion King opgevoerd, hoewel voor ons een beetje veel van het goede was het toch wel erg mooi gedaan (dans en muziek).Morgen wordt Aida uitgevoerd maar die gaan we niet meer zien. Morgen is het weer vertrekdag. We gaan richting het zuiden en en doen dat in twee etappes. Morgen zullen we denk ik tot onder Bologna komen (zo'n 200 km.) en dan daarna, afhankelijk van hoe de camping is, door gaan naar Cecina Mare. Daarna gaan we weer naar het Noorden. Judith en Gerrit Jan staan nu in de Provence en zullen onze laatste week ook ergens in Italie zijn. Leuk om ook hun nog even te treffen.

Voor nu, stop ik er weer even mee. Het wordt warm en het strand lokt. Ik plaats nog wat foto's en hoop op de volgende campingen weer wat makkelijker te kunnen internetten.

Ellis (en Paul en Laura)

NB: Thea: vrijdag en/of zaterdag Paradezou moeten kunnen, heb hier geen agenda maar volgens mij nog helemaal geen plannen. Ook na thuiskomst nog een hele maand VRIJ !!

Anniek: succes met je examen as. zaterdag !!

Adriatische Zee

Hoi allemaal,

Inmiddels zijn we alweer helemaal gesetteld op Camping Capalonga aan Bibione Mare. Een klein stadje iets ten oosten van Venetië. De camping ligt op een landtong, met aan de ene kant een lagune (liggen de meest mooie jachten) en de andere kant de Adriatische Zee, met helder blauw water, golven,zand en heel veel wind. Was in eerste instantie wel lekker, dat windje maar het blijft maar waaien. Op het strand kan je geen Libelle lezen (ik heb er al eentje uit) en alles, maar dan ook alles zit onder het zand. Maar goed, ik mag niet klagen. Hier hoeven we onze winterkleren niet uit de kast te halen en volstaat het nog steeds met korte broek en idem shirts.Op dit moment is het siësta. Net is omgeroepen dat de campinggasten rustig moeten zijn van 13.30 - 15.30 uur. Wij hebben daar natuurlijk geen enkele moeite mee: Paul ligt heerlijk te genieten van de siesta (lees: die slaapt) en Laura weet inmiddels ook watsiësta is (lees: die slaapt ook). Ik ben al de hele ochtend druk met het internet. Het gaat in Italie echt stukken lastiger. Hoewel het op de camping aangeboden wordt, wil het maar niet lukken en de Italiaanse Helpdesk blijkt voornemens te zijn de dag op zijn strandstoel op hetstrand in Padova te blijven doorbrengen in plaats van hier zijn werk te doen.

Het is een mooie, weliswaar grote camping met veel, heel veel Duitsers. Ik ben nog geen andere Nederlander tegen gekomen, overigens ook geen Engelsman, Fransman of welke niet-Duitse man dan ook (geldt overigens ook voor - vrouwen en - kinderen) . Het is in Beieren Pinkstervakantie en van Beieren naar hier is natuurlijk niet zo eind, dus ze komen allemaal hier hun vakantie vieren. Zo wordt er hier ook geen Italiaans gesproken, nee iedereen praat Duits, dus gaan wij ook maar over in het Duits (ha, ha, ben ik niet zo goed in, maar kan wel weer goed oefenen). Laura is degene die het minst moeite heeft met de taal. Die praat met iedereen en die kids lijken elkaar verrassend genoeg ook nog te begrijpen. Zo af en toe horen we een woordje Buitenlands, dan zegt ze 'Wunderschon' of 'Nein'. Vanochtend kwam ze vragen hoe ze aan onze Duitse buren kon vertellen dat ze nieuwe slippers heeft gekregen (Anniek wat is het Duitse woord voor 'slippers'? Ik heb er maar shue (o.i.d.) van gemaakt, werd ook begrepen.

Het plan is dat we hier zo'n kleine week blijven (willen ook nog een dagje met de boot naar Venetië) en dan vertrekken we naar de andere kant van Italië (De Ligurische Zee). Daar staan Mariëtte, Vincent en Sanne, waar we een paar daagjes gaan 'mee kamperen'. Dat zal dan ook meteen ons verste punt zijn, van daaruit gaan we weer rustig aan naar het noorden met als uiteindelijke bestemming: Nederland. Maar daar denken we nog maar niet aan, zeker niet met de weersvoorspellingen. Vooralsnog genieten we hier volop. Is iedereen aan te raden zo'n lange tijd er tussenuit en gaan en staan waar je wilt.

Voor nu weer even genoeg. Aan iedereen de groetjes,

Ellis

NB: Uafae en/of Anette: nemen jullie Anniek mee naar het sporten, want zo te horen gaat dat helemaal niet goed. En weatherwoman: de weersvoorspelling zijn ook vanuit Italie goed te volgen. We printen ze uit en hangen ze op, kan iedereen ervan genieten. Misschien lukt het ook ze in het Duits, Italiaans, Engels en eventueel Frans te vertalen ??

Istrie

Hoi allemaal,

Nog even een berichtje vanuit Rovinj, vanochtend na de lekkere broodjes, de caravan weer rijklaar gemaakt om te vertrekken richting Italië. Er valt niet zoveel te vertellen over de afgelopen dagen, ze waren een beetje saai maar dat is dan ook vakantie. 's Ochtends na het broodjes halen en broodjes eten vaak even op pad om een dorpje in de buurt te bekijken, 's middags ergens wat eten (noodzakelijk om even uit de felle zon te zijn) en dan 's middags heerlijk bij het zwembad. Het waterpistool en het 'Hello Kitty board' worden veel gebruikt. Gister zijn Paul en Laura ook een eindje wezen varen met de opblaasboot. Duurde even voordat die was opgeblazen (en Paul weer was bijgekomen) maar dan heb je ook wat. Omdat het zonde is om ‘em weer leeg te laten lopen, laten we ‘em nu, opgeblazen en al in de caravan staan. Moet kunnen. Zo meteen betalen en dan richting Bibione, een dorpje vlak voor Venetië. Van daaruit kijken we weer verder. Het plan is nu om dwars door Italië te rijden en dan via Frankrijk weer terug naar Nederland. Ik heb alleen geen idee wat het weer in de rest van Europa doet, dus daar laten we het ook nog even van afhangen.

Voor nu weer de groetjes aan jullie allemaal. Nog een dagje werken en dan is het (alweer) weekend, time flyes.

Adriatische zee

Hoi allemaal,

Inmiddels staan we al weer een paar daagjes aan de Adriatische Zee, op camping Vestar in Rovinj om precies te zijn. Sinds de Balkanoorlog in 1995 eindigde, heeft Kroatie zich snel herpakt en probeert het uit alle macht reizigers te lokken. Rond Istrië in het noorden vind je veel typische toeristenresorts, waaronder dus ook Rovinj. Vanochtend zijn we hier naar toe gereden, een oud havenplaatsje, inderdaad erg toeristisch maar wel grappig. Vooral de wandeling naar de kerk bovenop de rots was leuk: kleine, smalle, zeer steile straatjes met grote klinkers. En eenmaal boven (puf puf) een verrassend mooi uitzicht over de zee (en een trampoline beneden bij de haven). Daar ontkwamen we dus ook niet aan, al was het wel wat warm op de zwarte doek. Op de terugweg begon het te regenen, zachtjes weliswaar en hebben we spelletjes gedaan in de caravan. Vanmiddag trok de lucht weer open en kwam er weer een strak blauwe lucht tevoorschijn. We hebben voor het eerst bij het zwembad gezeten en gezwommen. Niet al te lang want het water was nog wel een beetje koud en aangezien ik niet zo'n held in koud water ben, bleef het bij mij bij wat pootje baden. Laura ging echter wel echt aan de zwem. We staan op een leuk plekje en de camping is aardig vol, vooral met Duitsers. De komende dagen doen we rustig aan, lekker luieren bij de tent en het zwembad en willen we nog wat stadjes in de buurt bezoeken (Porec en Pula). Ook nog even naar een grote campingwinkel, want door alle tips die we onderweg krijgen van 'medecaravaners' wordt onze caravaninrichting steeds meer caravan-proof. Misschien laten we ons vrijdag verleiden om een dag met een boottocht mee te gaan, naar kleine eilandjes voor de kust, inclusief eten (verse vis) en drinken (wijn en ranja) en zwemmen in mooie baaien. Ook komen we langs een grot waar de film 'Winnetoe' zou zijn opgenomen. Ken de boeken wel maar wist niet dat er ook een film van gemaakt was. 't Is wel grappig hier op de camping: men komt hier met van alles bij de tent langs (gerookte paling, hartige broodjes en dus ook dit soort tourtochtjes). Meestal slaan we af maar mogelijk dit tochtje dus niet. Na vrijdag willen we richting Italië trekken, misschien ergens bij Venetië gaan staan (Mirjam, als je de naam van de camping nog hebt, dan zou dat leuk zijn). Daarna laten we het een beetje afhangen van Mariëtte en Vincent (weten jullie al waar jullie, wanneer zijn?) en Judith en Gerrit-Jan (die ook aan het rondtrekken zijn en vanuit Zuid-Frankrijk ook deze kant op komen). Het internetten is hier overigens erg duur, evenals een wasje draaien. ‘k heb net wat onderbroeken,T-shirts en handdoeken voor 7 euro (!) gewassen. 'Kun je toch ook met de hand doen', zouden sommigen zeggen, maar een beetje luxe is toch wel handig.

Nou voor zover zijn jullie weer op de hoogte. Ik voeg weer wat foto's toe.

Tot snel weer mails,

Lieve groetjes,

Nachtje op camping Slavic in Duga Resi

Alvorens we de boel weer gaan inpakken, even snel iets schrijven. We zijn gister rond 15.00 uur aangekomen op deze camping, een echte doorgangscamping met veel, heel veel Nederlanders. Zoveel hebben we er de afgelopen weken nog niet gezien. Allemaal met caravan op doorreis naar Griekenland. Ik dacht dat wij een eind zouden rijden maar het kan allemaal nog verder. Ideetje voor over een paar jaar

Wink
. We slaan inderdaad een aantal mooie steden over (Budapest en gistermiddag zijn we ook langs Zagreb gereden). Praag ligt nogal uit de richting. Zelf zijn wij niet zulke steden mensen, zeker niet in deze hitte en met Laura is het vaak alleen even een ijsje eten. Dus we doen vooral kleine tochtjes. Zagreb schijnt een verrassend mooie stad te zijn, slechts licht gehavend uit de oorlog gekomen, gaan we doen als Laura iets groter is. Helaas zijn de Plitvice-meren hier iets te ver vandaan (1 uurtje rijden). Ben daar ooit eens met mijn ouders naar toe geweest, toen ook op doortocht naar Griekenland. Erg mooi, vraag me nu wel af waarom we daar destijds naar toe zijn geweest want ook dat lagniet echt op de route (Ljubljana, Zagreb, Belgrado). Vandaag door naar een van onze echte bestemmingen: Istrie. Daar gaan we wat langer staan en genieten van de omgeving. Er schijnen daar leuke dorpjes te zijn en mooie natuur. Hopelijk treffen we een leuke camping met zwembad want de zee schijnt daar niet echt kinderproof te zijn (veel rotsen en zee-egels). Zodra we daar zijn laat ik jullie weer meegenieten middels foto's. Laura doet het overigens erg goed in de auto. 's Ochtends slaapt ze een uurtje en daarna gaat ze boekjes lezen of doen we spelletjes 'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet'. Zelf doen we het erg rustig aan. Steeds 2 uurtjes rijden dan 1/2 uur tot 1 uurtje ergens stoppen en benen strekken,drinken / eten. We proberen niet teveel kilometers te maken, lukt ook niet echt met de caravan. Ook daar houden we ons goed aan de snelheid (80 km per uur).

Groetjes vanuit een mooi Kroatie waar de mensen erg aardig en behulpzaam zijn en zelfs goed Engels spreken. Grappig is dat Paul er met zijn Pools ook nog een eind mee weg komt. Herkent de woorden vanuit het Pools.

Laatste ochtendje Balaton

Vandaag onze laatste uurtjes aan het Balatonmeer. Mede door ons 4-daagse autovignet zijn we genoodzaakt Hongarije in 4 dagen door te reizen. Een mooi land en een mooie plek aan het meer (Mariette, ook zeker een aanrader voor jullie !). Laura heeft heerlijk gespeeld met haar Nederlandse vriendjes en wij hebben lekker koffie en wijntjes gedronken met onze Utrechtse buurtjes. Nou ja Utrechts, ze wonen inmiddels voor een jaar in Piemonte, een mooie Italiaanse streek tussen Milaan en Genua (sabatical). Tja, ook een idee voor de toekomst ?

Alles is weer ingepakt, de caravan weer rijklaar gemaakt (gaat erg snel zo langzamerhand) en dan gaan we zo weer op pad. Richting Kroatie, in de buurt van Zagreb, zo'n 400 km rijden. Onze Hongaarse Forinten (Eén euro is plm 250 forint) inwisselen voor de Kuna (1 euro is ongeveer 7,7 Kuna). 't Is weer even wennen maar al die verschillende munten roepennostagische herinneringen op. Jammer dat je bij de grens niet meer al die verschillende stempels kan halen voor in je paspoort

Laughing

Voor nu, allemaal nog een lekkere zondag, Gerrit sterkte deze dagen en tot snel weer.

groetjes,

Ellis (en Paul en Laura)

Heerlijk genieten aan het Balatonmeer ..

Hoi allemaal,

Intussen zijn we in Hongarije aangekomen. Ja, wij gaan als een razende door het voormalig Oostblok heen. We lijken wel Amerikanen, die doen Europa ook in 10 dagen. Maar nu hebben we dan ook onze nieuwe voorluifel opgezet. Was even een klus maar hij staat, en hoe !! Dus die bouwen we niet zo snel weer af, eerst lekker van genieten.

We hebben een mooi plekje gevonden op camping Yacht in Balatonalmadi, aan de noordkant van het Balatonmeer. Voor de geinteresseerden: het grootste warmwatermee van Midden-Europa waarbij het noordelijke oever wordt omzoomd door vulkanische bergen. Zoals overal in Hongerije zijn ook hier in de buurt warmwaterbronnen met geneeskrachtig water. De modder zou uitstekend zijn voor ziektes aan de bewegingsorganen. Een goed plan dusom daar eens lekker in te gaan liggen

Wink
. Voor de verandering heeft nu Paul wat last van zijn rug. Gisteravond hebben wewijntje(s) gedronken bij onze overburen. Hij bleek jarig te zijn dus dan zijn wij natuurlijk wel weer in vooreen feestje. Bleek het ook nog eengezin uit Utrecht te zijn met twee kinderen van Laura's leeftijd (3 en 4 jaar).Laura weer helemaal in haar sas. Zespelen de hele dag in de speeltuin op het hoekje, dus voor het eerst hebben Paul en ik tijd voor ons zelf, en aangezien er ook op deze camping draadloos internet is, weer volop tijd om mijn log bij te werken. Het weer is vandaag weer wat beter: lekker windje en zo'n 20 - 25 graden, uitzicht op het meer, dus helemaal goed !! Het plan is om hier een paar dagen te blijven, daarna door te reizen naar Kroatie, via Zagreb naar de kust.Ik wens iedereen vanaf mijn stoeltje voor de tent een lekker weekend, met mooi weer.

Ellis

NB: Men weet nog steeds niet wat er aan de hand is met de bruidegom. De zwelling aan zijn enkels (vocht) neemt wel wat af, maar hij heeft er nu ook koorts bij en schijnt veel te veel medicijnen toegediend te hebben gekregen

Frown
. Ligt nog steeds in dat verschrikkelijke ziekenhuis, triest hoor. Daar breng je dan je eerste huwelijksweek door.

Slovakia

Hoi allemaal,

en dan ons eerste dagje met z'n drietjes. Na een emotioneel afscheid vanochtend (ons record vertrektijd is behaald, vanochtend was het 14.00 uur), zijn we vertrokken. Paul's vader en neef reden met ons mee naar de grens om ons te helpen een vignet te krijgen. Dit schijnt niet altijd even makkelijk te zijn en soms zijn ze uitverkocht met hoge boetes als gevolg. Op de grens Polen - Tsjechie dan ook afscheid genomen van de laatste familie en op weg naar het Zuiden. Helaas liet de routeplanner ons danig in de steek waardoor we weer aangewezen waren op het ouderwetse kaartlezen en gelukkig levert dit bij ons niet erg veel problemen op. Wat zeg ik: ouderwets kaartlezen heeft bij mij nog steeds de voorkeur, lig altijd overhoop met die tom-tom's. Dus na een aantal keer verkeerd gereden te zijn zaten we dan eindelijk op de weg naar Zilina. Eerst een stukje door Tsechie, daarna de grens over naar Slowakije. We besloten om maar een klein eindje te rijden vandaag, dus rond 16.00 uur stonden we alweer met de Knaus op een mooi plekje onder de bomen. Een eenvoudige camping (over de staat van de toiletten laat ik me maar niet uit) maar verder wel draadloos internet

Laughing
en een uiterst vriendelijke campingbeheerder. Er is ook een zwembad maar dit is nog niet gevuld met water
Frown
, helaasdoet het weer ook niet verlangen naar een frisse duik. voor de geinteresseerden: 't zal zo'n 20 graden zijn, bewolkt en af en toe eenspatje regen.Volgens mij zijn we de enige vakantiegangers, behalve een groepje Slowaakse jongeren, waarschijnlijk op studiereis naar het Tatra gebergte. Afhankelijk van het weer blijven we hier een dagje en anders gaan we door, verder Slowakije in.

Leuk om jullie verhalen te horen en helemaal goed om te lezendat het regent in Nederland (ha ha, sorry