rondje Europa in 6 weken

Polen

Hoi allemaal,

Eindelijk een mogelijkheid gevonden om te internetten. Op dit moment drinken we koffie bij weer een andere achterneef van Paul en, aangezien ik het gesprek toch niet goed kan volgen, mocht ik evenhet internet op. Na een voorspoedige reis, die overigens wel lang duurde kwamen we vrijdagavond rond 18.00 uur aan in het dorpje waar de familie van Paul woont (vlak bij Ribnic - Katowice). Onderweg gecampeerd op een mooie camping vlak bij Osnabruck en de dag daarna doorgereden naar Dresden en op een iets minder mooie camping gecampeerd. Het gaat goed met de caravan. Helaas hebben we onze eerste schade al gereden, hadden er niet aan gedacht het dakraam te sluiten toen we weer weg reden. Helaas is het verduisteringsgordijntje dus kapot. Maar goed, sommige dingen moet je meemaken om het vervolgens niet meer te doen.

Inmiddels hebben we er al weertwee dagen feesten opzitten en feesten dat kunnen ze hier in Polen. Beiden feesten begonnen met een Katholieke dienst om daarna door te gaan naar de feestlocatie. Vanaf twee uur 's middags tot diep in de nach. Dansen, eten (veel eten) en wodka (heelveel wodka). Het is erg grappig om mee te maken, ondanks dat ik er weinig van verstaen de meeste mensengeen andere talen spreken. Heel langzaam pik ik wat Poolse woordjes op, maar meer dan 'dzien dobry' (= goedendag), 'dobranoc' (= goedenacht) en 'dzienkuje' (= dank je wel). Vandaag de woordjes 'brat' (=broer) en 'droga' (=weg) geleerd. Dus nog lang niet genoeg om een gesprek te voeren. Pools iseen erg lastige taal, de woorden zijn nergens mee te vergelijken. Feest nam gister, overigenswel bizarre wending: bruidegombelandde in het ziekenhuis en er ontstond een flinke ruzie tussen verschillende familieleden. Erg vreemd om dit dan niet goed te kunnen volgen maar wel de vreemde sfeer te voelen. Gelukkig was er een aangetrouwde nicht, die ook werkt als psycholoog en die mij van de nodige informatie kon voorzien. Tja de nieuwsgierigheidblijft. Bruidegom moet nu nog 4 dagen in het ziekenhuis verblijven, hopelijk is snel duidelijk wat er aan de hand is. Vandaag leggen we verschillende koffie bezoekjes af, morgennog wat de buurt verkennen en dan vertrekken we woensdag richting het Zuiden. Waar precies naar toeweten we nogniet. Mogelijk via Boedapest naar Zagreb en dan richting Kroatie.

Zodra ik weer kan internetten wordt het verhaal vervolgd ...

Lieve groetjes,

Ellis (en Paul en Laura)

PS: Laura doet het overigens erg goed hier, dielijkt absoluut geen last te hebben van welke taalbarriere dan ook.Speelt en danst er lustig op los

Wink

Mariëtte

Tsja, zo'n lastig leukje! Overkomt je gen 2e keer meer ;-)
Wat een klapper aan het eind zeg. Hoop maar dat alles weer op zijn pootjes terecht komt, vooral wat betreft de (familie)relatie.
Zo'n caravan is toch wel heel handig. Dagje hier, dagje daar en je bent zo weer onderweg. Toch maar onze tent in ruilen? Ach, wij gaan het over 2 weken weer ervaren. Wie weet worden wij ook 'lid' van de Knaus club. Een mooie nieuwe campingplek toegewenst.

Anniek

Leuk van jullie te horen. En spannende verhalen! En dat is dan pas het begin van jullie vakantie :-).
Wat goed dat Laura het zo naar haar zin heeft.
Hier regent het sinds gisteren regelmatig. Goed voor je tuin
:-)... Veel plezier verder! Verheug me al op jullie volgende bericht.

Uafae

Jaaaa! Het 1e verhaal met jullie ervaringen. Wat schrijf je leuk, Ellis!

Wat hebben jullie al veel meegemaakt. Jammer van de schade en helemaal jammer dat de bruiloft zo vreemd is geeindigd. Hopelijk valt alles toch mee.
Aaah, die Laura.. Fijn dat ook zij lekker aan het genieten is!

Goede reis alvast naar het Zuiden morgen. Ik zie het volgende verhaal tegemoet :-)
Oja, hoe is het weer bij jullie?

Groetjes uit Doorn, Uafae